Ultimate magazine theme for WordPress.

بالصور .. أمير أبو زيد يتحدث في حوار خاص ل ” جورناليدة” مثلي الأعلى الزعيم عادل إمام

0

حوار/ خالد حمادة أحمد

_في البداية .. عرفنى بنفسك وبدايات ظهورك؟

_ اسمي أمير أبو زيد،ممثل درست في المعهد العالي للفنون المسرحية ، بداية ظهوري كانت عام ٢٠١٣ في مسلسل” الداعية” بطولة “هاني سلامة” وإخراج ،”مندو العدل”.

_ كلً منً لهُ في مرحلة الطفولة له حلم خاص ، بماذا كان يحلُم أمير؟
_ وأنا صغير كان نفسي اطلع ضابط ، وبعد كده الموضوع اتغير ووجدت نفسي أميل إلي التمثيل ،وعاوز ابقي ممثل، وعاوز اخليه مهنة أساسية وليست موهبة فقط.

_ أي من الأعمال الفنية أقرب إلي قلبك مهما قدمتة؟

_مسلسل “كلبش ” هو أقرب الأعمال ، قدمت فيه دور “بلطجي”، وكان شغلي مع أستاذ ” وائل عبد العزيز ” إني أكن له كل الحب لأنه “وقف جنبي وكان جدع جدا معايا وساعدني ” والعمل بطولة ” أمير كرارة ” ، إخراج “دكتور بيتر ميمي”.

_ما هى طموحاتك ؟

_طموحاتي إني أعمل دور مؤثر في عمل مؤثر ،ويترك أثر في المشاهدين يصدقوا الدور، هذا علي المدى القريب أم على المدى البعيد ، نفسي أكبر في مهنتي ويلمع اسمي ، وأقدم أعمال تشرفني وتشرف عائلتي ويتباهو بما أقدمه و إني ابقي فنان ليا أعمال مهمة الناس تشوفها وتابعها، عاوز أدخل كل بيت يحسوا إني أخوهم وجارهم ،عاوز في كل أعمالي أقدم قضاياهم عشان الناس تحس إني منهم لإني أنا فعلا منهم .

_ منّ نمى موهبتك ؟
_ لا يوجد شخص بعينه أستطيع أن أقول أنه نمى موهبتي ، ولكن الورش التي أخذتها وأساتذتي في المعهد لهما دورا في تنمية موهبتي ، “والشغل والخبرة و الاحتكاك في اللوكيشن هو اللي نمى موهبتي اكتر”.

_هل تميل إلي المسرح أكثر أم التلفزيون والسينما ؟
_أنا أميل أكثر للتليفزيون والسينما، لأن كاميرة السينما لها سحر خاص جدا ، كما أن التلفزيون داخل كل البيوت ،ومن خلاله تعيش مع المشاهد فترة من الزمن،يتأثرون بما تتأثر به، وعلى الرغم من ذلك فإن المسرح هو ابو الفنون الآن لم يعد كالسابق، وجميل جدا أن اتعامل مع الناس مباشرة ولكنه في الوقت الحالي صعب على الرغم ممن يساهموا في عودة المسرح.

_من هو مثلك الأعلي في التمثيل ؟
_الفنان الكبير “عادل إمام ” هو مثلي الأعلى منذ الصغر ، هو رقم واحد في مصر والوطن العربي ومتربع على عرش النجومية ، منذُ ظهور وهو متصدر القمة “مفيش حد في العالم عمل اللي هو عمله مفيش حد بيوصل السن ده ويفضل قاعد كل السنين دي وهو رقم واحد، ده مبيحصلشي ،كل النجوم بيجوا في وقت وبترجع، بيبقوا رقم اتنين ،بيطلع ضف شرف ،لكن هو مدرسة وذكي ،ولو عادل إمام طلع ساكت قدام الكاميرا الناس هتتأثر”.

_ هل لك أعمال فنية في رمضان ٢٠٢٠؟
إن شاء الله لي مسلسل “الاختيار” بطولة “أمير كرارة” إنتاج تامر مرسي ، عمل مشرف جدا وشرف لأي فنان إنه يشارك في هذا المسلسل، لأنه يجسد قصة حقيقة للبطل “المنسي” والأبطال مع المنسي ، في هذا العمل سوف يعرف العالم كم المعانة لهؤلاء الأبطال ،”في ناس قاعدة في كماين وعلى الحدود والناس متعرفشي عنهم حاجة ، فعلا الناس دي بتضحي علشان احنا نعيش” المسلسل مشرف وحق بسيط لهؤلاء الأبطال.

_ما هو تعريف الفنان الحقيقي بالنسبه لك؟
_الفنان الحقيقي بالنسبة لي هو الصادق مع نفسه، “لأنه لما بيكون صادق مع نفسه الناس بتصدقوا هو بيصدق نفسه بيقدم الحاجه بشكل متقن أكثر، عكس الناس اللي بتعمل الحاجه “سبوبة” مفيش تأثير مفيش إتقان “والجمهور واعي جدا ويستطيع أن يفرق بين الصادق وغير الصادق.

_ما هى هواياتك المفضلة بعد التمثيل ؟
_هوايتي المفضله الغناء ، “أنا بسمع كويس أوي بسمع أغاني كتير اوي ،وليا أذواق مختلفة في الأغاني ،بعرف احفظ الألحان والكلمات ،أنا بحب الأغاني جدا بصراحة”.

_لو لم تكن ممثل كنت تتمني أن تكون…. ؟
_لو لم أكن ممثل “كنت هبقي أي حاجه في الميدا ، ممكن في الإخراج أو الإنتاج ،حاجه ليها علاقه بالفن ،” في ٢٠١٤ اشتغلت مصحح لهجة لممثلين سوريين في مسلسل “سرايا عابدين”، كانت تجربة جميلة جدا واستمتعت جدا.

_مين النجم المفضل اللي تتمني تكون مثله؟
_”معنديش فنان كنت حابب ابقي مكانه “،ولكن في أدوار عجبتني مثل “محمد الشرنوبي ” و”أحمد مالك”” كنت احب اني اعمل الادوار دي” ،أدوار مناسبة لهم “فيزيكل” وسننا مناسبة لهم وكل دور له”حسبة”.

_لو طلب منك تسيب التمثيل هتعمل ايه؟
_ “معتقدش اني هسيب التمثيل ،ولو اطلب مني إني اسيبه هرفض ، التمثيل بيشد دايما عمل او دورا ما”.

_ ماهي رسالتك؟
_ رسالتي في الفن “نفسي أقدم أعمال توعي الغلبان او قليل الحيلة يعرف، يتصرف متتكسفيش.. يعرفوا يطالبو عن حقوقهم ، أنا عاوز اتكلم عن الناس دي ، عاوز اعلمهم يطالبون بحقهم..محدش بيهتم بيك غير لما انت تحس بقيمة نفسك”.

_حابب تقول كلمة أخيرة؟
_كلمتي الأخيرة يارب احفط مصر وأبعد عنها اي سوء “ونرجع نشتغل ونقدم أعمال بتجسد الواقع ،نرفه عن الموظف التعبان والعيلة تتجمع و يتفرجوا ،يارب ده يحصل “.

قد يعجبك ايضا

اترك تعليق

يرجي التسجيل لترك تعليقك

شكرا للتعليق