Ultimate magazine theme for WordPress.

أصيب بالتسمم ..مشاهد لاتنسى فى سجل ذكريات جورج سيدهم

   كتب : سيد أحمد

رحل مساء اليوم 27 مارس عن عالمنا الفنان الكوميدي جورج سيدهم، تاركا من خلفه إرثا فنيا كبيرا سواء على شاشات السينما أو على خشبة المسرح.
تميز الراحل بخفة ظل كبيرة،جعلت الجمهور يتعلق به وبجمله ايضا ولعل ابرزها جملة «بعد ما هاحكلكم حكاية الفيل..هاحكي حكاية الدرفيل» التي قالها في فيلم « أونكل زيزو حبيبي» ورددها من بعده جمهوره.

ومن اعماله المضيئة ايضا هو مشاركته في فرقة«ثلاثي أضواء المسرح» برفقة سمير غانم والضيف أحمد ولكنها توقفت بعد رحيل الاخير عنهم.

ومن من الأعمال السينمائية والمسرحية التي ساهمت في نجوميته أيصا، منها: “البعض يذهب للمأذون مرتين”، “30 يوم في السجن”، “أشجع رجل في العالم”، “الشقة من حق الزوجة”، “فرقة المرح”، المجانين التلاتة”، مسرحية “المتزوجون”.

ولكن كان للراحل العديد من الحكايات والمواقف، تحدث عنها
في لقاء نادر له ببرنامج “استوديو 85″، على التليفزيون المصري.

أصابته بالتسمم
خلال اللقاء تحدث عن مشهد تناوله للبيض في مسرحية المتزوجون أحد أبرز المشاهد التي أثارت جدلًا حينها، فقال: “يوم تصوير المسرحية جيبنا بيض حقيقي، أول وثاني يوم كنت بأكل بيض حقيقي، وثالث يوم جالي تسمم”.

وأضاف: “قولتلهم لا، مش علشان مسرحية أروح فيها، ويومها الممثلة شافت الجماهير بتضحك وأنا كنت هفطس فعلا وعمالة تزق في البيض”.

وتابع: “أنا مروحتش بلد عربي، غير لما يقولوا إزاي كلت البيض، بيمسكوني في الشارع ويسألوني البيض اللي كلته في مسرحية المتزوجون كام بيضة، ويتراهنوا مع بعض، اللي يقولي 15 واللي يقول 10، و12، وفيه البعض قالوا لأ ده مش بيض، فاكرني حاوي”.

موقف الاسانسير
كشف خلال اللقاء، عن أحد المواقف الذي تعرض لها في “الأسانسير”، قائلًا: ” الأسانسير اتعطل بيا بين التاسع والعاشر، مع مذيعة وعامل الأسانسير، وكانت الساعة 8 ومحدش موجود، قلت هعمل إيه هخبط على الزراير كلها أو اتصل بالتليفون، فالعامل قالي التليفون بايظ، ولا فيه
جرس حتى”.

وتابع: “بدأت المذيعة تتوتر وقالت للعامل مادام أنت عارف إن الحاجات دي بايظه بتركب ليه، فقولتلها اهدي يامدام، قالتي أهدى إيه وأنت مريح قلتلها أعمل إيه يعني، إحنا في مبنى حكومي
مضيفًا: “الست انفعلت جدا وفضلت تصوت وتقول أصل أنت معندكش أهل وولادي مستنيين في البيت، قلتلها طيب هعمل إيه إحنا قاعدين في حتة صاج فنلطف الجو لحد ما ربنا يكرمنا.

قد يعجبك ايضا

تم ايقاف التعليقات وسيتم فتحها قريبا